Sök  
Fredag, 9 Maj 2014

Så skapar du en facebook-sida till ditt företag

Det är klart du ska ha en facebook-sida! Det är jätteenkelt, du går bara in på facebook, och så klickar du lite här och gör lite sådär och sen är det klart! Känns det som att du har hört det många gånger förut men fortfarande inte har en aning om hur du ska göra? Lugn. Här är guiden som hjälper dig.

Skillnad mellan personligt Facebook-konto och Facebooksida

Först behöver du förstå skillnaden mellan ett Facebook-konto och en Facebooksida. Ett Facebook-konto är alltid personligt, du skapar ett konto åt dig själv med ditt namn, foto på dig själv (om du vill) och en mailadress och ett lösenord som du använder för att logga in.

Andra personer kan skicka en förfrågan om att lägga till dig som vän och du får själv välja om du vill acceptera förfrågan eller ej.

En Facebook-sida representerar en organisation eller ett företag. Den är offentlig och vem som helst kan gilla och följa sidan, du behöver inte acceptera någon förfrågan. En Facebook-sida har inte någon egen inloggning, utan du loggar in på ditt personliga Facebook-konto och uppdaterar sidan. Flera personer kan vara kopplade till sidan och göra uppdateringar på den.

Så här skapar du en Facebook-sida:

1. Logga in på Facebook (om du inte redan är inloggad).
2. Längst upp i högra hörnet finns en pil, klicka på den, och klicka sedan på "Skapa sida"'
3. Välj den kategori som passar dig bäst. Om du väljer "Lokalt företag eller plats" får du fylla i en adress och sidan kopplas till denna plats. Vill du inte koppla din sida till en plats, väljer du i stället "Företag, organisation eller institution" till exempel.
4. Följ instruktionerna för att skapa din sida. Du kan till exempel lägga till en omslagsbild och en profilbild för att ge en bild av ditt företag. Ett bra tips är att göra logotyper till png-filer innan du laddar upp dem, då blir de skarpa, annars finns en risk att de blir suddiga eftersom Facebook automatiskt komprimerar alla bilder.



Att bjuda in följare till din sida:

När du skapat en Facebook-sida vill du ju att så många som möjligt ska följa sidan. Det kan du göra på flera sätt.

1. Bjud in vänner
Ganska långt upp till höger finns en rubrik som heter "Bjud in vänner" Här kan du skicka inbjudningar direkt till dina vänner att börja följa din sida. Om du klickar på "Visa alla" får du upp en lista med alla dina Facebook-vänner.



2. Dela sidan.
Klicka på den lilla pilen till höger precis under din omslagsbild, och välj "Dela" Skriv ett meddelande, till exempel "Följ vår nya sida på Facebook!" och dela. Nu delas denna nyhet i ditt personliga Facebook-flöde och alla dina Facebook-vänner kan se det.



3. Uppmana personer att dela sidan vidare
Skriv en statusuppdatering på sidan, till exempel "Välkommen till vår nya Facebook-sida, hjälp oss gärna att växa genom att dela sidan vidare". De personer som är först med att gilla din sida är med ganska stor sannolikhet personer som gärna vill att det ska gå bra för dig och vill hjälpa dig att sprida sidan vidare.

4. Berätta om sidan
Berätta om sidan på andra ställen, till exempel på din webbplats. Mer om hur du gör det kan du läsa i det här blogginlägget: Så lägger du in innehåll från Facebook på din webbsida.

Lycka till!
Skrivet av Frida kl. 10:22
Etiketter: epost, email, domännamn

Dela inlägget med andra: