Sök  
Torsdag, 25 September 2014

Så lyckas du med ditt webbprojekt!

Har du någon gång beställt en ny webbplats, eller något annat, där resultatet inte alls blivit som du tänkt dig? Det har blivit missförstånd, det har dragit ut på tiden, ni har lagt ner en massa tid och pengar och slutresultatet, den nya webbplatsen, är till och med sämre än den var innan. Här är tipsen för att undvika detta!
Förberedelser för att lyckas med ett webbprojektDet finns många saker du kan göra själv som beställare, för att undvika problem längst vägen i ett projekt. Här listar vi några av de viktigaste sakerna.

Var ute i god tid

Se till att vara ute i god tid. Det är inte säkert att en webbyrå kan leverera på en gång utan de kan ha andra projekt som de först behöver avsluta. Att jobba fram något under stress blir sällan bra, det ökar bara risken för att något ska gå fel. Var också förberedda på att själva behöva lägga en del tid under projektets gång. Du kommer till exempel behöva ta fram material i form av logotyper, texter och bilder, och ge feedback under arbetets gång.

Bestäm dig för vad du vill ha

Det är klart att jag vet vad det är jag vill ha innan jag beställer, tänker du kanske nu. Men det är lätt att tror att man vet vad man vill ha, och när man sedan ser resultatet växa fram kommer man på att man kanske vill ha något annat. Det är också lätt att ta för givet att alla inom organisationen tycker likadant, för att inse att man har helt olika idéer. För att resultatet ska bli så bra som möjligt, lägg lite tid på att fördjupa dig i följande frågor.

Syfte o Målgrupp
Vad är syftet med den nya webbplatsen? Ska du ha en helt ny webbplats, eller vill du bara ha en ny fräschare layout? Behöver den några nya funktioner? Är syftet att informera om din verksamhet, eller att sälja? Vilken typ av besökare har ni på webbplatsen? Ska den ge information och service åt befintliga kunder, eller locka nya kunder?

Grafisk profil
Finns någon grafisk profil som ska följas? Finns logotyp, färger eller annat material, eller ska det tas fram? Ska du ta fram det själv eller beställa det? Är det en reklambyrå som ska göra det jobbet först, eller ska webbyrån hjälpa till med det också?

Innehållet
Vad ska webbplatsen ha för innehåll? Finns det redan färdiga texter och bilder eller ska det tas fram? Vem ska göra det i så fall? Och vem kommer sedan att arbeta med att uppdatera innehållet? Vill du göra det själva eller vill du köpa den tjänsten?

Se till att vara överens!
Det är lätt att tro att alla tycker likadant. Men se till att prata ihop er om ni är flera som ska vara med och bestämma så att ni verkligen vill samma sak. Finns det fler på företaget som kan tänkas ha en åsikt som ni ska fråga? Och kanske ännu viktigare, vem får ha en åsikt? Om ni tycker olika, vem är det som tar de slutgiltiga besluten?

Kontaktperson

För att underlätta samarbetet utse en kontaktperson hos er som sköter all kontakt med webbyrån. Bestäm i förväg om den här personen har fria händer att själv fatta beslut, eller om beslut ska tas gemensamt inom företaget. Om det är ett stort projekt som löper över lång tid kan det vara en bra idé att utse ytterligare en person som kan ta över om kontaktpersonen till exempel skulle vara sjuk eller ledig.

Skriftlig offert

Se till att få en skriftlig offert innan arbetet startar. Det ska vara tydligt vad som ingår och vad som inte ingår. Vad händer om det uppkommer mer arbete längst vägen som kostar extra? Får webbyrån arbeta på och fakturera dig löpande för timmar, eller ska de alltid lämna ett fast pris på tillägg? Är det något i offerten du inte förstår, fråga!

Tidsplan

Om det är ett större projekt kan det vara bra att göra en tidsplan tillsammans med webbyrån där det står klart och tydligt när olika delar ska vara klart, och vad som förväntas av de olika parterna i projektet.

Lycka till!
Skrivet av Frida kl. 10:22

Dela inlägget med andra: