Sök  
Fredag, 22 Februari 2013

Så fixar du innehållet på hemsidan - 5 tips

När man bygger en webbplats idag gäller det att nå ut i bruset av information på webben. Det är inte alltid det lättaste, men det finns dock några grundläggande saker man kan tänka på när man skapar och lägger upp innehållet för att lyckas bättre. Här är fem tips att ha i bakhuvudet.

1. Vad är syftet med hemsidan?

Varför gör du din hemsida, är det för att informera eller att sälja? Det är skillnad på att göra en sida som visar forskningsrapporter kontra en webbutik i sättet att formulera sig. I det sistnämnda fallet gäller det att formulera innehållet på ett "säljande" sätt och se till att kunden blir intresserad och vill göra avslut, alltså köpa eller kontakta.

2. Skriv för dina prioriterade målgrupper

Fundera över vilka det är som du egentligen riktar dig till. Du kan omöjligt göra något som passar alla. Koncentrera dig på att formulera innehållet så att de som verkligen behöver förstå "förstår" och lägg inte tid på att förklara för de övriga. Ju smalare målgrupp desto lättare blir det att spetsa till budskapet.

3. Håll en röd tråd

Denna punkt hänger egentligen ihop mycket med punkt 2, men det skadar inte att förtydliga det ännu en gång. Ibland kan det hända att man måste lägga krut på flera olika målgrupper (exempelvis företag och privatpersoner). Tänk på att vara tydlig med att leda in besökaren i rätt avdelning redan från början så inte budskapet blir rörigt.

4. Skriv unikt innehåll och uppdatera ofta

Både dina målgrupper (människor som besöker sidan) och även Google gillar bra, unikt innehåll som uppdateras ofta. Det är därför man återkommer och vill läsa mer. Kopiera inte heller andras texter utan skriv på ett eget sätt så långt det går.

5. Skriv bara det som stärker ditt varumärke

Tänk efter när du lägger upp ditt innehåll om det verkligen behöver finnas med. Är det något som stärker ditt varumärke ska du ha det med. Är det däremot något som egentligen inte tillför något eller kanske till och med försvagar ditt varumärke - ta bort det!

Summering

Det här var bara några exempel på vad man kan ha i bakhuvudet när man skapar innehåll på en webbplats. Mycket av detta går att applicera i andra sammanhang också. Egentligen är det inga konstiga saker utan ganska självklara när man väl läser dem, men det är lätt att man glömmer när man väl sitter där och jobbar och är i sin bubbla.
Skrivet av Andreas A kl. 14:39

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer