Sök  
Måndag, 26 Augusti 2013

Vilka sociala medier ska jag använda?

Det finns en mängd olika sociala medier som fungerar på olika sätt och fyller olika funktioner. Men vilka fungerar egentligen bäst?
Vilka sociala medier ska du välja för ditt företag?
Förra veckan skrev vi om 8 anledningar till att ditt företag ska använda sociala medier. Nu fortsätter vi på samma ämne och presenterar de populäraste medierna lite närmare.

Det finns en mängd olika sociala medier. Gemensamt för alla är den sociala interaktionen. Det handlar om människor som för konversationer online. Det är en chans för dig att föra en dialog med kunder och andra som är intresserade av ditt företag.

Vilka medier som passar dig bäst beror på hur ditt företag ser ut, vad du har för syfte med att synas i sociala medier och hur din målgrupp funderar på internet.

Facebook

Facebook är fortfarande överlägset störst med nästan 5 miljoner svenska användare. Här fungerar det utmärkt att föra en dialog och marknadsföra event och kampanjer till en bred massa.

Twitter

Twitter är en mikroblogg där du skriver uppdateringar på max 140 tecken. På Twitter kan vem som helst följa dig, och genom att använda s.k. hashtags #, så kan du göra ditt innehåll sökbart.

Twitter har lite färre användare än Facebook men de är desto mer engagerade. Det är de nyhetstörstande personerna som vill ha de senaste nyheterna först som finns här. Twitter passar därför utmärkt för att erbjuda snabb information om till exempel nyheter, erbjudanden och tävlingar.

Google+

Googles egna sociala nätverk som har likheter med både Facebook och Twitter, men de har även en del egna funktioner, till exempel Hangouts (videogruppchatt) som blivit populärt för att det är smidigt att använda.

LinkedIn

LinkedIn använder du för att skapa ett professionellt nätverk. Du lägger upp ditt CV, beskriver dina erfarenheter och kompetenser, och kan lätt hitta nya relevanta kontakter. Du kan även skapa en företagssida på LinkedIn där du presenterar ditt företag, och dina anställda kan koppla sina profiler dit.

YouTube

På YouTube kan du skapa ett eget konto för ditt företag där du laddar upp filmer. Det kan till exempel vara filmer som visar upp era produkter, instruktionsfilmer, egna föreläsningar eller reklamfilmer. YouTube fungerar bäst tillsammans med andra sociala medier, du kan till exempel länka till dina filmer från Facebook eller i en blogg.

Instagram

En relativt ny och snabbt växande tjänst är Instagram. Du tar foton med din mobil via en speciell app, och publicerar fotona i ditt Instagram-flöde tillsammans med en kommentar så att andra kan se dem. Du väljer själv om bilderna är helt publika eller om man först måste göra en förfrågan för att få följa dig. Perfekt för att visa upp dina produkter!

Blogg

I en företagsblogg kan du skriva lite längre texter. Du kan berätta om vad som händer i ditt företag, beskriva era tjänster eller produkter och nyheter. Du kan också använda din blogg för att bjuda på expertis inom just ditt område, och berätta om intressanta saker som händer i branschen. Skriver du tillräckligt intressanta inlägg kan du snart få ganska många följare. Om de gillar dina blogginlägg är chansen stor att de även blir intresserade av ditt företag och vad du kan erbjuda.

Länktips

>> Om Sociala medier på Wikipedia
>> socialamedier.com - En bloggg om sociala medier och digital PR
>> facebookskolan.se - blogg och tips om Facebook
Skrivet av Frida kl. 10:05

Dela inlägget med andra: