Sök  
Fredag, 30 Augusti 2013

10 tips för att lyckas i sociala medier

Det pratas mycket om sociala medier och hur viktigt det är för företag att använda dem. Men hur gör man egentligen för att lyckas i sociala medier och få ut så mycket som möjligt av dem?
Så lyckas du i sociala medier - 10 bästa tipsen
Vi har tidigare berättat om varför ditt företag ska använda sociala medier, och vilka sociala medier du ska välja. Nu ska vi gå in lite djupare på hur du gör för att lyckas.

1. Gör en strategisk plan.

Varför ska just ditt företag använda sociala medier? Tänk ut svaret på den frågan innan du kastar dig ut och skapar konton på Facebook, Twitter och Youtube på en och samma gång. Lägg ner tid på att tänka ut vad syftet är med din närvaro i sociala medier. Vilka vill du nå ut till och vad ska det leda till? Stärka varumärket, driva trafik till din webbsida eller få fler kunder i din webbshop? Tänk på att de insatser som företaget gör i olika sociala medier ska stödja varandra och även fungera tillsammans med andra strategier i företaget. Skapa tydliga riktlinjer att följa.

2. Fokusera på rätt sociala medier

Du förstår nog själv att ditt företag inte kan finnas på alla sociala medier. Det finns helt enkelt för många. Fundera på vilka sociala medier som passar bäst för dig, och håll dig till dem. Här beskrivs de vanligaste sociala medierna kort.

3. Tänk igenom innehållet

Tänk igenom hur du vill att ditt företag ska framstå och även hur ditt företag inte ska framstå. Utifrån det publicerar du bara inlägg som går i linje med din tänkta image och bygger på så sätt upp en tydlig bild av ditt varumärke.

Försök även att hitta en balans i innehållet mellan att prata om ditt eget företag och ta upp ämnen som inte handlar direkt om ditt företag men ändå är relevant för de personer som följer dig. Det är ingen som orkar engagera sig om du bara pratar om ditt eget företag hela tiden, på samma vis som vi inte vill sitta en hel middag och bara lyssna på någon som pratar om sig själv.

4. Lär känna din målgrupp

Försök få en förståelse för hur din målgrupp agerar på internet. Vilka sociala medier använder de? Kan du nå en viss del av din målgrupp lättare här, eller kanske nå ut till en helt ny målgrupp? På internet väljer kunden själv i mycket större utsträckning vilken information de vill ta del av. Det är därför extra viktigt att du är tydlig i din kommunikation och erbjuder något som verkligen intresserar dem. Erbjud information som din målgrupp har nytta av. Fråga din målgrupp vad de är intresserade av! Eller bara analysera vilka budskap som får mest gensvar i form av kommentarer, likes och delningar.

5. Ha tålamod och tänk långsiktigt

Sociala medier är ingen snabblösning, utan tvärtom är deras styrka möjligheten att bygga upp långsiktiga relationer, och det tar tid. Ha tålamod, det tar ofta några månader av intensivt arbete innan det börjar ge resultat. Det är viktigt att vara beredd på detta för det kan kännas motigt innan ansträngningarna verkligen ger resultat. Gör en enkel planering för vilken typ av innehåll du vill posta och hur ofta du ska göra det.

6. Engagemang

Engagemang är en avgörande faktor för att lyckas i sociala medier. De som lyckas bäst är de som tycker att det är kul. Om du gör det bara för att alla andra gör det kommer du inte att nå ett särskilt bra resultat. Se till att hitta någon på företaget som verkligen tycker att det är kul som kan jobba aktivt med sociala medier.

Försök få alla i företaget engagerade. Använd era personliga facebook-konton för att gilla och dela uppdateringar på företagssidan så når de en större spridning.

7. Aktivitet och dialog

Att nå ut med information via sociala medier är bra, men den största potentialen ligger i att du enkelt kan ha en dialog med dina kunder. Uppmana dem att kommentera dina inlägg, ställ frågor till dem, låt dem komma med egna åsikter och idéer och skapa en diskussion.

Förutom att skriva inlägg på din egen sida kan du också söka upp intressanta diskussioner på andra sidor och bidra med din kunskap. Var aktiv i debatten, uppmärksamma andra, svara på frågor och ställ egna frågor. Ditt företag blir då en uppskattad aktör inom sociala medier.

8. Bemöt feedback

Var noga med att svara på alla frågor och bemöt feedback. Genom att bemöta även den negativa feedbacken på ett positivt sätt får du större kontroll över hur ditt företag uppfattas av andra.

9. Häng med i svängarna

Sociala medier är relativt nya och utvecklas i ett högt tempo. Även om du tar fram en tydlig strategi för hur du ska arbeta är det samtidigt viktigt att våga experimentera. Skriv många olika typer av inlägg, efter ett tag märker du vilken typ av innehåll som fungerar bäst för ditt företag. Var också nyfiken på nya medier och nya sätt att kommunicera och våga testa!

10. Berätta att ditt företag finns i sociala medier

Berätta vilka sociala medier ditt företag finns i och vad du erbjuder där. Till exempel på din webbsida eller i samband med olika presentationer. Skapa också synergier mellan olika sociala medier. Det kan vara så enkelt som att Twittra om att du har publicerat ett nytt blogginlägg.

Länktips

>> Om Sociala medier på Wikipedia
>> socialamedier.com - En bloggg om sociala medier och digital PR
>> facebookskolan.se - blogg och tips om Facebook
Skrivet av Frida kl. 08:57

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer