Sök  
Tisdag, 20 Augusti 2013

8 anledningar till att ditt företag ska använda sociala medier

Det pratas mycket om sociala medier och att det är viktigt för företag att använda dem. Men vad kan just ditt företag få ut av att använda sociala medier? Här presenterar vi åtta anledningar.
Därför ska ditt företag finnas i sociala medier
Det finns många olika anledningar till att använda sociala medier. Innan du börjar bör du ställa dig själv frågan varför just ditt företag ska använda sociala medier. Om svaret är att du inte vet bör du först ta reda på det. Det är viktigt att du har ett tydligt syfte och en strategi. Ta reda på fakta om olika sociala medier och vad som kan passa er. Nästa vecka kommer vi att presentera de vanligaste medierna lite närmare.

1. Antalet användare

Drygt 60 procent av svenskarna använder sociala nätverk enligt undersökningen ”Svenskarna och internet 2012”. Facebook är överlägset störst med nästan 5 miljoner svenska användare, men även till exempel twitter, youtube och bloggar är stort. Sociala medier tar upp mer tid än traditionella medier bland internetanvändarna.

2. För en dialog med dina kunder

Sociala medier är ett snabbt och enkelt sätt att kommunicera med dina kunder och blivande kunder. Det uppstår lätt en naturlig dialog. Du kan berätta om speciella händelser eller nyheter som de kan kommentera, och de kan också ställa frågor eller bidra med idéer.

3. Kontroll över diskussionen

Förmodligen så pratar dina kunder redan om dig, och via sociala medier kan du påverka diskussionen. Kunder har åsikter om ditt företag, både positiva och negativa. Genom att bemöta dina kunders frågor, åsikter och synpunkter på ett snabbt och trevligt sätt kommer du öka ditt företags status och därmed nå ut till fler potentiella kunder.

4. Exponera ditt varumärke

Sociala medier är ett bra sätt att exponera ditt varumärke på. Att ha en Facebook-sida är som att ha en butik med det bästa läget där många går förbi och kanske även besöker dig utan att du behöver kämpa särskilt mycket för det.

5. Låt dina kunder göra reklam för dig

Via sociala medier sprids budskapet om ditt varumärke snabbt. Det gäller bara att få igång spridningen så fortsätter den nästan av sig själv. Varje gång någon gillar eller kommenterar något du gör på facebook, så syns ditt företag i personens nyhetsflöde. På twitter sprids dina budskap på ett liknande sätt genom att andra sprider dem vidare och skriver du ett bra blogginlägg är det stor chans att andra delar länken vidare.

6. Marknadsföring och information

De som följer ditt företag på sociala medier gör det antagligen för att de är intresserade av dig och vill veta mer om dig. Här har du ett perfekt läge att informera om nyheter och kampanjer på ett snabbare och mer effektivt sätt än via traditionella medier.

7. Hitta nya kunder

Genom att vara intressant, till exempel berätta om intressanta saker både inom ditt företag och i branschen så kommer de som följer dig att vilja dela med sig av informationen till andra. På så vis når du ut till nya potentiella kunder, som också enkelt kan kontakta dig om de vill veta mer.

På facebook kan du också annonsera. Det är enkelt och kostnadseffektivt och du kan välja ut att bara visa dina annonser för en viss grupp baserat på ort, ålder, intressen o.s.v.

8. Det är gratis!

När fick du senast chansen att nå ut till så många både befintliga och potentiella kunder på ett så enkelt sätt, helt kostnadsfritt?

Länktips

>> Om Sociala medier på Wikipedia
>> socialamedier.com - En bloggg om sociala medier och digital PR
>> facebookskolan.se - blogg och tips om Facebook
>> Svenskarna och internet 2012 - statistikrapport
Skrivet av Frida kl. 12:46

Dela inlägget med andra: