Sök  
Måndag, 30 September 2013
Content marketing - innehållsmarknadsföring

Content marketing - marknadsför dig med bra innehåll

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing är en term som har blivit populär på senare år, i synnerhet i USA. Vad är det och hur används det på webben?
Det handlar väldigt mycket om att jobba med ett mer redaktionellt innehåll i sin marknadsföring istället för att bara trycka ut "reklam". Exempelvis genom att skriva intressanta artiklar om ämnen som är närbesläktade med ens produkter kan man bygga upp ett intresse och ett förtroende hos sina kunder och eventuella prospekt. Den här bloggen och det här inlägget som nu läser skulle kunna vara innehållsmarknadsföring för att sälja in Viaduct och våra tjänster.

Man kan säga att innehållsmarknadsföring, content marketing, ligger någonstans i gränslandet mellan reklam och journalistisk text.

Hitta nya leads

Det finns flera syften till att jobba med innehållsrelaterad marknadskommunikation. Ett kan vara att nya "leads", eventuella framtida kunder kan hitta ens material genom sökningar på Google. Du ökar alltså din synlighet på webben. Om du då har utformat ditt material på ett sakligt och trovärdigt sätt så kan det bli så att intressenten ser innehållet som matnyttigt och inspirerande. Det kan då i sin tur leda till att denne vill läsa vidare om själva företaget och dess produkter. På sikt ökar det chanserna till nyförsäljning.

Pyssla om befintliga kunder

En annan målgrupp är de befintliga kunderna och kontakter som redan är bekanta med din webbplats - de vill bli "ompysslade". Genom att skapa bra, intressant innehåll för dem så kan du stärka ditt varumärke. De kan se dig som en auktoritet inom branschen, en som kan sin sak, vill undervisa och bjuda på sin kunskap. Ditt forum blir en plats där kunderna kan lära sig nya saker och hämta inspiration.

Marknadsföring handlar om att sälja

Grundsyftet med all marknadsföring är naturligtvis att sälja, men mycket handlar om att skapa ett förtroende för att just -få- sälja och även få göra så långsiktigt. Bra innehåll kan vara en detalj att arbeta med för att stärka sitt varumärke som på sikt leder till mer försäljning, både mot befintliga och nya kunder. Det kan också vara en metod att bygga förtroende och få befintliga kunder att "stanna kvar" hos dig och inte byta leverantör.
Skrivet av Andreas kl. 13:18

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer