Sök  
Torsdag, 24 Oktober 2013

Metataggar

Vid byggandet av en webbplats träffar man förr eller senare på begreppet metataggar. Vad är det och hur använder man dem?
Metataggar används som ett sätt att beskriva innehållet på en specifik sida på webbplatsen. Det är inget som direkt syns utåt för den som surfar in på hemsidan utan det är något som ligger i koden och kan avläsas av tjänster som exempelvis Google och Facebook. Typiska taggar kan vara titel, beskrivning, nyckelord, bild, författare, mm.

De flesta publiceringsverktyg (CMS) har idag inbyggt stöd för att kunna redigera metataggar på ett enkelt sätt så du slipper gå in i källkoden och själv lägga till dem manuellt.

Sidtiteln

Historiskt sett har sidans titel-tagg kanske varit den viktigaste taggen att ange. I koden defineras den som <title>. Google använder den oftast som rubriken i sökresultatet och är viktig inom sökmotoroptimering. Här vill du gärna få med sidans nyckelord i titeln och också hålla dig under 70 tecken. Varje enskild sida bör också ha en unik titel-tagg så inte flera sidor på webbplatsen uppfattas som samma sida.
Exempel: <title>En superbra sida, med max 70 tecken lång titel</title>

Sidans beskrivning

En annan klassisk tagg är beskrivningstaggen. Sett ur ett affärsmässigt perspektiv så är det här din slogan eller memory-hook ska finnas. Vad kan tänkas vara en bra beskrivningstext som gör att folk vill besöka sidan. Google använder taggen för beskrivningstexten under rubriken i sökresultatet. En bra beskrivningstagg kan locka till att fler klickar på länken. Precis som med titel-taggen bör du ha en unik beskrivning på varje enskild sida på webbplatsen, samt hålla dig till runt 150 tecken.
Exempel: <meta name=”description” content=”En bra beskrivningstext på din sida som gör att man vill besöka den.”>

Facebook Open Graph

Facebook har även definierat egna metataggar som de kallar Open Graph. Genom att ställa in dessa så ser resultatet bättre ut på Facebook när folk länkar till din sida. Du kan exempelvis styra vilken miniatyrbild, titel eller beskrivning som ska föreslås.
Exempel: <meta property=”og:title” content=”Nisses perfekta blogg”/>

Författartaggen

Genom att använda sig av en speciell författartagg så kan Google få reda på vem som ligger bakom exempelvis ett blogginlägg. Du kan relatera inlägget till din sida på Google+. I sökresultatet på Google så kan du sedan få din bild visad intill sökresultatet. Du behöver även ha en särskild tagg på din sida på Google+, inte bara i själva blogginlägget.
Exempel: <link rel="author" href="https://plus.google.com/din-sida"/>

Mikrodata

schema.org finns specifikationer över nya attribut man kan stoppa in på taggar i den befintliga koden. Man inför alltså semantik och det blir således ett sätt att berätta för Google lite mer i detalj vad en text beskriver. Exempelvis skulle Ericsson både kunna vara ett efternamn och en telefon. Med hjälp av taggar och attribut skulle man kunna berätta exakt vad det är man menar. Här är ett exempel på där man menar att Ericsson är namnet på en produkt, inte en person.
<div itemscope itemtype="http://schema.org/Product">
<span itemprop="name">Ericsson</span>
</div>
Skrivet av Andreas A kl. 14:25
Etiketter: metataggar, mikrodata

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer