Sök  
Onsdag, 27 Februari 2013

Så får du den perfekta startsidan

När väl besökaren har hamnat på din webbplats gäller det att vara så intressant att hon väljer att stanna kvar och klicka vidare. Hur fångar man besökarens uppmärksamhet? Det är här betydelsen av en bra startsida spelar in.
Den perfekta startsidan
Det finns naturligtvis ingen enkel formel som man bara kan följa och så sker allting automatiskt. Däremot finns det ändå några saker att tänka på i samband med att man utformar en startsida på en webbplats.

För att göra det enklare att förstå så kan man göra en metafor och tänka sig att din hemsida är din (fysiska) butik nere på stan och att startsidan är ditt skyltfönster. Vad skulle i så fall vara i ditt skyltfönster för att den som passerar ska stanna till och kolla - och kanske till och med kliva in i butiken?

Naturligtvis kan man inte utforma ett skyltfönster som passar alla utan man måste fokusera på en eller några få prioriterade målgrupper. När väl detta är bestämt så måste man sätta sig in i vad dessa målgrupper skulle kunna tänkas attraheras av, så de lockas in i butiken. Är det ett erbjudande med ett bra pris eller är det en vara som är helt ny och så spännande att man bara måste stanna till en stund?

Besökare lockas även av att det sker förändringar i ditt skyltfönster och att du hela tiden byter ut innehållet där efter säsong och mode. Vad är aktuellt just nu och vad vill jag pusha lite extra för?

Placeringen av innehållet är också otroligt viktigt. Man vill inte att besökaren ska missa det du helst vill visa upp. Gruppera saker som hör ihop och skapa en bra men även intressant struktur. Vad är viktigast att visa först? Det som är viktigast ska vara störst, närmast och mest utstickande i färg och form för att dra till sig uppmärksamhet. Vi människor tittar gärna på bilder på andra människor, särskilt ansikten och ögon. Vi reagerar även starkt på olika färgval. Det är alltså ingen slump att varnings- och påbudsskyltar i trafiken har sina väl valda färgkombinationer.

Här i västvärlden har vi även en benägenhet att läsa av både ett papper och ett rum från vänster till höger - det gäller samma sak på webben. Dessutom börjar man titta högst upp och låter sedan blicken följa nedåt längs sidan. Placera därför det viktigaste (oftast logotypen) i övre vänstra hörnet. Ha sedan dessa saker i tankarna när övrigt innehåll läggs ut på startsidan. Tänk också på att det som ligger lägst upp till vänster också alltid syns även när man minskar webbläsarfönstret.

Något man också ofta ser på hemsidor är missbruket av långa välkomsttexter och historik om företaget. Gå istället rakt på sak - folk är ändå där för att se vad du erbjuder, inte för att läsa om din historia eller bli överdrivet välkomnad.

Få med viktiga nyckelord i texten och skriv på ett sätt som dina målgrupper förstår - använd inte egna fackuttryck som ni bara internt använder. Att nyckelorden finns med gör även att sökmotorerna får med dem i sina index. Alltså en bra början till en sökmotoroptimerad hemsida.

Sammanfattning:

  • Ha material som attraherar målgrupperna
  • Välj bort sådant som inte tillför något
  • Se till att ha någon form av erbjudande eller berätta något som är aktuellt
  • Uppdatera ofta så man inte upplever att ditt "skyltfönster" är statiskt
  • Tänk på placeringen och prioriteringen av innehållet
  • Hjälp besökaren att hitta rätt
  • Berätta inte allt på startsidan, skapa istället lite lockbeten som man vill klicka på
  • Undvik långa välkomsttexter, gå rakt på sak
  • Använd viktiga nyckelord i texterna som då även hamnar i sökmotorernas index
Skrivet av Andreas A kl. 11:11

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer