Sök  
Fredag, 5 April 2013
Webbplatsen, din fysiska butik

Webbplatsen, din fysiska butik

De flesta webbplatser har som sitt grundsyfte att sälja eller vara säljande för företaget. Därför skulle man som en metafor kunna säga att webbplatsen kan liknas vid en fysisk butik.
För att göra allt mer konkret så ska vi ta några paralleller som exempel. Tänk dig att ditt företags hemsida är din fysiska butik nere i centrum.

Startsidan

Startsidan på webbplatsen motsvarar butikens skyltfönster. Vi har tagit upp detta mer utförligt i ett tidigare blogginlägg som hette "Så får du den perfekta starsidan".

Navigationen

Webbplatsens navigation är själva rutten i din butik. Tänk på vilken ordning allting ligger och vad som ska prioriteras. Ankarlänkarna är etiketterna på hyllorna eller namnen avdelningarna i din butik.

Innehållet

Webbplatsens innehåll kan man säga är det du säljer i butiken. Lyft fram de varor du helst vill sälja. Var i butiken ska man hitta dem?

Inlänkar

Organiska inlänkar till webbplatsen motsvarar ungefär folks rekommendationer mun-till-mun av din butik. Naturligtvis är det då trevligt att få rekommendationer från flera oberoende källor. En länk in till din webbplats skulle även kunna motsvaras av en skylt till din butik.

Sitemap

Större butiker och varuhus har ofta en karta som visar var saker ligger i lokalen. Ofta har du också en sitemap kopplad till din webbplats.

Sökmotoroptimering SEO

Sökmotoroptimering på innehållet, "on page", skulle man kunna likna vid att du säljer produkter som folk efterfrågar och använder produktnamn som folk använder i vardagligt språkbruk. Sökmotoroptimering "off page" skulle kunna liknas vid att du aktivt marknadsför din butik och med alla medel försöker få folk att rekommendera din butik. Den butik som folk har hört talas om eller synliggjorts mest ligger oftast "top of mind" den dagen det ska handlas.

Få avslut

Sedan det viktigaste av allt - som ägare av en webbplats vill du "få avslut". Du vill att besökaren kontaktar dig eller trycker på den stora köp-knappen. I en fysisk butik är det samma sak. Du vill att folk lätt hittar till kassan, kan betala och få hjälp på ett smidigt sätt. Du vill inte att kunden lessnar och lämnar butiken.
Skrivet av Andreas A kl. 14:17

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer