Sök  
Torsdag, 25 April 2013

Så skriver du för webben – del 2

En välformulerad text på en webbsida är viktigare än man kan tro. En dåligt skriven text, placeringen av olika texter, val av rubriker med mera kan göra att besökarna inte ens läser dina texter utan lämnar webbsidan direkt.
Så skriver du bra texter för webben
Förra veckan delade vi med oss av 11 punkter att tänka på när du skriver för webben. Nu går vi in lite närmare på hur du skriver för startsidan, nyheter, och att skriva för sökmotorerna.

Startsidan

Startsidan skiljer sig från övriga sidor i både uppbyggnad och innehåll. Du kan tänka dig att din webbsida är ett veckomagasin och startsidan är tidningens framsida som presenterar de mest intressanta artiklarna. Din startsida ska alltså inte innehålla några längre texter, utan bara korta intresseväckande notiser där användaren kan klicka för att läsa mer.

Det kan till exempel vara nyheter och specialerbjudanden eller de senaste nyheterna. Undvik ointressanta och helt onödiga "Välkommen till vår hemsida"-texter, hoppa direkt till det som är viktigt!

Startsidan ska också ge en bra översiktsbild av din webbsida. På bara några sekunder ska besökaren förstå vilken typ av information den kan förvänta sig att hitta.

Läs även Så får du den perfekta startsidan

Nyheter

Ett bra sätt att få en webbsida att upplevas som aktuell är att presentera nyheter på sidan. Ett vanligt upplägg är att man har en sida som heter "nyhetsarkiv" där alla nyheter presenteras i kronologisk ordning, och att på startsidan bara presentera ingressen till de senaste nyheterna.

Viktigt att tänka på
  • Nyheterna måste vara nya. Om du inte kan presentera en nyhet varannan vecka eller oftare kan det vara bättre att inte ha några nyheter alls. Ha absolut inte nyheter som är flera år gamla. Det ser oseriöst ut och kommer att skrämma bort dina besökare.
  • Nyheterna måste vara datummärkta. Utan datummärkning är det svårt för dina besökare att avgöra om nyheten är aktuell eller ej. Den blir ointressant och kan upplevas oseriös.
  • Nyheterna måste vara relevanta. Är nyheterna verkligen relevanta för dig och din webbsida? Handlar de om samma sak som övrigt innehåll på webbsidan?

Ett alternativ till att skriva egna nyheter är att ha ett så kallat RSS-flöde som du hämtar från en annan webbsida. Kanske har din branschorganisation nyheter som du kan länka in på din sida?

Skriv för sökmotorerna

Hur du skriver texter på din webbsida är även viktigt för sökmotoroptimeringen av din sida. Fundera ut några nyckelord som är viktigta för dig. Vad tror du att dina besökare söker på för att hitta din webbsida? Använd sedan dessa ord så mycket som möjligt på din sida - i menyer, rubriker, länkar, ingresser och brödtext. Men tänk på att texten fortfarande ska vara lättläst för dina besökare.

Det kan ta veckor innan sökmotorerna har upptäckt förändringar på din sida, så ha tålamod. Testa att söka efter dina nyckelord med jämna mellanrum och se hur högt upp du hamnar i sökresultatet.
Skrivet av Frida kl. 09:13

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer