Sök  
Fredag, 3 Maj 2013
Fem snabba grundtips i sökmotoroptimering

Fem snabba grundtips i sökmotoroptimering

För att folk ska hitta din webbplats är det viktigt att du syns i sökmotorerna på de nyckelord du vill förknippas med. Om du känner att du inte har gjort något alls inom detta område så kommer här fem snabba grundtips.
Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization), är egentligen ett ämne som du kan gräva ner dig i hur mycket du vill. Hur mycket tid och kraft som ska läggas styrs naturligtvis även efter hur hård konkurrens du har där ute på nätet.

SEO är också något man måste jobba långsiktigt med och som inte ger resultat direkt. Det kan ta veckor eller månader innan det börjar ge bra effekt.

Här är några grundläggande tips som man kan börja med om man inte alls har jobbat med detta tidigare.

1. Bra innehåll och sidstruktur

Att utforma ett bra innehåll är A och O, annars kommer ändå ingen vilja läsa på din webbplats. Sedan bör du sätta dig ner och utforma en lista med nyckelord som du vill förknippas med, eller som du tror att dina målgrupper söker på. Här finns också olika verktyg för att se vilka nyckelord som det görs flest sökningar på ifall man exempelvis funderar över olika synonymer.

Se till att webbplatsen har en bra sidstruktur och att innehållet är korrekt och lättläst. Att utgå från en hierarkisk struktur från det mest generella till det specifika kan vara ett bra sätt att bygga upp webbplatsens karta. Det är även bra om du bygger upp webbadresserna enligt samma struktur så får du även in nyckelorden där på ett naturligt sätt.

2. Sidans titel och beskrivning

Sidans titel är mycket viktig. Det är även den som blir titeln i sökresultatet på Google. Man har även möjlighet att sätta en beskrivningstext på en sida. Det är en så kallad "meta-tagg" som sedan Google läser och har som avsikt att använda i sökresultatet. Webbplatsen bör byggas så att alla sidor får en unik titel och beskrivning.

3. Rubriker och länkar

Bygg upp rubriker på ett bra sätt genom att använda HTML-taggarna <h1> ... <h6>. H1 är huvudrubriken på sidan och är i många fall ungefär den samma som sidans titel.
Länkar bör byggas så att de får bra "ankartexter"... undvik att göra länkar av "läs mer" utan försök istället få med nyckelordet som leder till sidan i ankartexten. Ex. "Läs mer om sökmotoroptimering", där ordet sökmotoroptimering blir klickbart.

4. Varje sida är unik

För bästa resultat bör du se varje sida som unik på din webbplats. Optimera sidorna var och en för sig istället för att se hela webbplatsen som en enda sak att optimera. Låt sidans titel och beskrivning vara relevant för sidans brödtext.

5. Bra inlänkar

Eftersom en betydande del av din ranking på Google styrs av hur andra länkar till dig så bör du lägga krut på att få bra inlänkar till dina sidor. Det är svårt att säga exakt hur du ska göra här men i grunden handlar det ungefär som med all annan marknadsföring av ditt företag. Du vill få folk att rekommendera dig, helst mun-till-mun, och detta skulle man kunna koppla till vanliga spontana, organiska inlänkar.

Det är inte bara mängden inlänkar som avgör utan även vilken vikt de har i sammanhanget. Att få en länk från exempelvis en stor kommuns webbplats värderas normalt betydligt högre än från en helt okänd webbsida, om man ska förklara det enkelt.

Försök utnyttja olika kanaler för att sprida dina länkar, exempelvis bloggar, intressegrupper, forum, Facebook, Twitter, eller olika företagsregister och länkkataloger. Sedan finns det åtskilliga länkstrategier du kan ha där du jobbar med olika former av satellitwebbplatser som länkar till varandra i en väl uttänkt struktur, men då börjar vi prata mer avancerad sökmotoroptimering som inte riktigt hör hemma här bland nybörjartipsen.

Slutligen, glöm inte att följa upp ditt arbete och kolla din webbplatsstatistik då och då. Tänk också på att jobba långsiktigt och vara uthållig.

För mer läsning rekommenderas:
- Googles grundhandbok i sökmotoroptimering
- seo-forum.se
- sokmotorkonsult.se
- sokmotoroptimering-seo.se
Skrivet av Andreas A kl. 15:10
Etiketter: SEO, innehåll, inlänkningar

Dela inlägget med andra:
X
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer