Sök  

Kommunicera alla affärsflöden digitalt - både med kunder och leverantörer

Vilka fördelar kan EDI (elektronisk affärskommunikation) bidra med i er verksamhet? Flertalet välkända referenser kan vittna om att listan av positiva effekter kan göras lång tack vare mångsidighet och flexibilitet. Våra molnbaserade lösningar skapar förutsättningar för de flesta typer av affärskommunikation, oavsett om det är med kunder eller leverantörer

Viaduct hjälper er komma i gång på ett effektivt och skalbart vis på er resa mot ökad digitalisering.


Automatisera för smidigare handelsprocesser och utbyte av affärsmeddelanden

Viaduct automatiserar och effektiviserar era manuella och administrativa affärsprocesser genom digital affärskommunikation (EDI) och smarta e-handelslösningar mot kunder och leverantörer. Med hjälp av vår molntjänst för affärskommunikation kan ni bland annat digitalisera processer för att:

  • skicka och ta emot affärsdokument i ert affärssystem (order till faktura),
  • granska, rätta och återkoppla felaktiga fakturor,
  • säkerställa att era kunder eller leverantörer som inte är digitaliserade får möjlighet till digital kommunikation med er.


Hur går det till?


Kommunikation med handelsparter - kunder och leverantörer

Allt eftersom affärerna utvecklas och verksamheter växer är det förr eller senare ofrånkomligt att man måste utveckla sina arbetsprocesser och digitalisera delar av verksamheten. Var man väljer att starta denna förändring varierar brett allt utifrån de behov som prioriteras högst. Ni måste bibehålla er konkurrenskraft och visa att ni är relevanta för marknaden. Kom ihåg att vikta era prioriteringar väl och lägga krut på de områden som ger er hög avkastning på er investering. Lika viktigt blir det att rationalisera bort administrativa och monotona arbetsuppgifter för att lyfta er effektivitet och säkerställa att tid nyttjas till sådant som faktiskt berör kärnfrågor i verksamheten.

Är det ett eget val att börja digitalisera er affärskommunikation med EDI? Eller blir ni "påtvingade" tekniken av en kund eller leverantör? Bland våra kunder så är det "fifty-fifty" i fördelning kring varför man startar med EDI. Med tiden har de allra flesta en sak gemensamt - insikt och förståelse i alla fördelar som EDI medför, både på kort och lång sikt. Mycket beror på insikten i möjligheterna att bygga på lösningen och kommunikationen stegvis. Genom detta kan en kontinuerlig förbättring och effektivisering tillgodoses EDI-lösningen.





Integrera med ert Affärssystem

EDI i molnet ger er valfriheten att antingen arbeta i ett webbgränssnitt eller välja att integrera lösningen med ert affärssystem. Fördelar finns i båda alternativen och det ena sättet utesluter inte det andra. Vissa funktioner kan man med fördel skötas i webbgränssnittet, exempelvis hantering av inkomna leveransplaner eller order. När ni gjort en granskning av dessa kan de med en knapptryckning läsas in till affärssystemet. En annan funktion som hanteras i webbgränssnittet är packningsinstruktioner och utskrifter av kundunika godsflaggor. I de flesta fall är det en smaksak vilket gränssnitt man föredrar att arbeta i, men det enklaste och snabbaste sättet att komma i gång är i ett vårt lättskötta webbgränssnitt. I ett senare skede kan lösningen integreras med er verksamhets affärssystem. Vi har hjälpt många kunder med denna resa och har över 20 års erfarenhet vilket gör att vi med säkerhet kan erbjuda en smidig och pålitlig lösning för er!

Vilka meddelanden behöver ni kommunicera?

Alla företag har olika behov, men övergripande finns vanligtvis fem vanliga meddelandeflöden; leveransplan, order, orderbekräftelse, leveransavisering och faktura. EDI-lösningen går att konfigurera efter era behov och även per motparts. Likaså kan lösningen gradvis byggas på med fler meddelandeflöden och ytterligare kunder/leverantörer över tid allt eftersom behovet förändras.


Hur mycket kostar er administration och manuella hantering idag?

Hur stora är era kostnader för manuell hantering av affärsmeddelanden? Har ni mycket fel att hantera pga. att mycket data och information matas in manuellt? Ett vanligt scenario som vi hör om är att en eller flera personer spenderar ett antal timmar dagligen med order, ordersvar eller fakturahantering, något som kan göras betydligt smidigare genom integrerad EDI-hantering. En av fördelarna med EDI är att informationen som skickas är strukturerad och uppsatt efter specifika krav och behov. Andelen fel är näst intill obefintlig i jämförelse med manuellt hanterad information vilket gör att det går att spara mycket tid på minskad felhantering i era meddelandeflöden. Testa vår kalkylator längre ner och räkna ut hur mycket kostnad ni lägger på er manuella hantering idag.


Hur stor och omfattande är er trafik för kommunikation?

Naturligtvis kan det variera hur många transaktioner ni har med kunder och leverantörer. Det kan röra sig mellan allt från en handfull transaktioner till en specifik motpart till hundratals transaktioner varje dag/vecka. EDI kan definitivt komma till nytt oavsett omfattning, men viktigt är att i ett första steg undersöka vilka motparter ni kan kommunicera med. Desto fler motparter och högre antal transaktioner, desto snabbare kan investeringen räknas hem.




Var ska ni börja?

För den oinvigde kan EDI lätt uppfattas som något diffust, krångligt och övermäktigt. Det är inte helt enkelt att starta på egen hand även om man har en omfattande IT-avdelning. Området EDI blir ganska snabbt snårigt och att bygga egna format och tolka kommunikationsstandarder tenderar snabbt att dra i väg med hänsyn till både tid och komplexitet. Lyckligtvis finns det hjälp att få - skaffa en EDI-avdelning på distans. Då blir det både enkelt och smidigt att komma igång.


Läs mer om våra tjänster här!



Om Viaduct

Med begrepp som EDI, PEPPOL, e-faktura, webbshop och elektronisk handel känner vi oss trygga. Vi på Viaduct är experter på elektronisk affärskommunikation och har sedan början på 90-talet arbetat med det mot stora kunder som Scania, Bombardier, GE Healthcare, Ahlsell samt flertalet av deras underleverantörer. Oavsett om ni idag är ett mindre eller större företag som vill införa elektronisk affärskommunikation så har vi en lösning för er.